Kĺzavé padáky

Sky Country: DISCOVERY-5

En-B klzák. Vytvorený pre pilotov po výcviku, ktorí majú viac ako 20 letových hodín. Tiež môže byť použitý na motorové lety.

                 


Piata generácia Discovery

Nové moderné profily, nylonovými strunami vystužená nábežná hrana, krátke medzirebrá v odtokovej hrane, Fit Cut technológia pre hladký tvar nábežnej hrany, bezopletové šnúry v hornej galérii a ďalšie úpravy, ktoré robia Discovery 5 atraktivným modelom pre pilotov. Naprosto ideálne krídlo pre dlhé lietanie v termike, bezpečné aj v silných turbulenciach.


Cena Discovery 5:

Discovery 5 S 2300,- Euro
Discovery 5 M 2350,- Euro
Discovery 5 L 2400,- Euro



Tu je preklad článku, ktorý napísal o tomto krídle známy testovací pilot Jean Gabriel Thillard.



Autor: Jean Gabriel Thillard/Air Alpin.

SKY COUNTRY – DISCOVERY 5



Krásné klasické krídlo s prepracovanou sofistikovanou konštrukciou. Zvlášť zaujímavé je si všimnúť vnútornej architektúry a mini rebir.



Pekne zľahka

Sky Country nám přináša krásne krídlo strednej úrovne EN B, s kľudným a príjemným chovaním, veľmi dobre prevedené a cenovo dostupné. Skvelá voľba pre vaše dlhé lety!

Sky Country (už viac ako 20 rokov je jeden z predných výrobcov v krajinách východnej Európy) je na francúzskom trhu prítomný už 7 rokov so svojim krídlom Scorpion. Značka, ktorá pochádza z Ukrajiny, sa vo Francii pôvodne netešila povesti, akú by si zaslúžila. Jej výrobky sú však dotiahnuté, veľmi dobre postavené a charakteristické svojim veľmi pokojným letom! K tomu všetkému naviac za skutočne zaujímavú cenu. S týmto prístupom sa v paraglidingu môžuu veci vyvíjať veľmi rýchlo…




začiatočník
amatér
skúsený
xc pilot
súťažný pilot
   
akro
motor
tandem



Technical data

sizeXSSMLXL
flat surface, m22325272931
aspect ratio5.25.25.25.25.2
V min, km/h2323232323
V max, km/h5151515151
Vy min, m/s1,11,11,11,11,1
in-flight weight, kg60–8070–9080–10095–120110–140
ENEN-BEN-BEN-B
 
scale0.9230,96211,0361.072
flat surface, m219,7421,4423,1724,8726,62
projected surface, m2.3,763,763,763,763,76
wingspan, m10,9411,4011,8512,2812,7
projected wingspan, m8,618,979,339,6710,0
root chord, m2,592,712,812,923,01
tip chord, m0,550,580,60,620,64
cells4646464646
lines length, m251258272288292
weight, kg5,35,55,86,06,3



Zoznámenie s krídlom

Konštrukcia je skôr klasická, šnúry temer v 3 radách s opletom v dolných partiach a bezoplety hore v galérii. Švy sú precízne začistené a mini rebrá vystužujú odtokovú hranu. Popruhy volných koncov majú štandardnú šírku. Nízký počet šnúr uľahčuje rozpletanie a manipuláciu s nimi. Pozornosť pri rozpletaní je dobré venovať šnúram uchyteným v tvare pyramídy, vedúcej k „stabilu“, nachádzajúceho sa na koncoch krídla. Uchopenie riadičiek je jednoduché a pohodlné.

Batoh je skôr vyšší, čo je dobré pre nosenie. Šesť bočných kompresných popruhov upravuje objem a umožňuje dosiahnúť skvelý pomer medzi váhou, objemom a komfortom. Naviac „Discovery 5“ sa dodává v obale z poréznej látky, ktorá veľmi uľahčuje sušenie krídla. To skvele odpovedá požiadavkom pilotov.


Nafúknutie a štart

Zdvihnutie vrchlíku je „klasické“, začíná miernym ťahom za prednú radu šnúr. Vrchlík sa jednoducho dostane do letovej polohy, v ktorej vyžaduje len veľmi malé pribrzdenie nad hlavou pilota. Štart prebieha v kľudnom tempe, naprosto komfortne a efektivne. Utlmenie predstrelu pridává na istote a zvyšuje komfort pri štarte padáku. Vlastnosti krídla odpovedajú cielene kategórii pilotov, o tom nieje sebemenších pochýb!

V miernom vetre prebieha nafukovanie pozvolna bez tendencií k odtrhnutiu prúdnic. Pri nesymetrickom zdvihnutí vrchlíku dajte radšej prednosť podbehnutiu pod stred vrchlíku pred korekciou pomocou bŕzd, eliminujete tak možnosť přílišného pretočenia.

Pri postávaní vo vetre možno padák ľahko ovlivňovať riadením, to je vždy veľmi príjemné a účinné. Tolerancia v hĺbke riadenia odpovedá školnej kategórii s veľmi dobrou rezistenciou na full stall. Oscilovanie v pozdĺžnom smere pri poryvoch vetra na štartovačke je obmedzené, veľmi tlmené.


Počas letu pokojné a komfortné!

Mojich 92 kg vzletovej hmotnosti, čo je hodnota nachádzajuca sa niekde uprostred váhového rozpetia kategorie M, sa pokojne a zľahka zdvihlo do vzduchu trimovou rýchlosťou 37 km/h (so zdvihnutými rukami), s naprostou stabilitou vo všetkých osiach. O niečo neskôr nameriam na túto kategóriu impozantnú kĺzavosť 9,38! Vrchlík jednoducho a rýchlo reaguje na zásahy v riadení. To napomáhá ľahkému prechodu do zátačky. Pri akcelerovaní mám prvú hrazdu nastavenou na 50% zošliapnutia – vygenerujem tak 4 km/h naviac. Keď zošliapnem speed na maximum, kladka je na kladke a druhý stupeň nožnej hrazdy umožní dosiahnúť maximálnu rýchlosť 48 km/h. Zošliapnuť speed systém do tejto úrovne vyžaduje slušné fyzické úsilie a je vhodné správne nastavenie hrazdy, aby bolo možné opretím natiahnutých nôh do hrazdy použiť hrazdu aj ako nožnú opierku.

Spomalenie letu vyžaduje len malú hĺbku stiahnutia riadiacich šnúr a malé úsilie. Pri jednoduchom poletovaní a hľadaní termických prúdov padák letí pohodlne rýchlosťou 30 km/h so sílou v riadení sotva 1 kg a pribrzdením pätnásť cm. V divokejších podmienkach bude aktívna pilotáž vyžadovať určite hlbšie stiahnutie, to potom správne načasované dobre stabilizuje vrchlík a predchádza prípadnému zaklopeniu. Za pokojných podmienok je najlepší výkon Discovery 5 dosiahnutý letom pri rýchlosti 30 – 35 km/h, teda 10 – 15 cm zabrzdeným a skutočne malou silou. Tak sa padák drží vo vzduchu najefektivnejšie.

Pri úplnom prebrzdení oznamuje Discovery 5 príchod zbortenia vrchlíku miernym prehnutím a to stále ešte doprevádzanom kĺzavým letom. Nájsť bod, kedy dôjde k Full-stallu, vyžaduje zručnosť a bude sa skôr jednať o vertikálny prepad než o zhúpnutie vzad. Veľký rozsah riadenia je obrovským plus, ktorý chrání menej skúsených pilotov.

Pocit pod krídlem je pokojný, bez prekvapení. Ideálny do hravého jarného počasia. Pri turbulenciach sa bude padák skôr priečne pohupovať alebo vybočovať z pôvodného smeru letu než by došlo k zaklopeniu. Z hľadiska predstřelov a zaklopeniu sa bude chovať skôr pokojne. Pri lete v turbulentných podmienkach je v tejto kategórii padákov stabilita, odolnosť pred zaklopením a celkové upokojenie vrchlíku vyhľadávaným javom, ktorým se zmierni riziko kolapsov v dôsledku nedostatečnej kontroly pri aktívnej pilotáži.

Pri spomalenom lete je krídlo ešte o niečo lepšie reaguje na rozhúpanie a pokyny pilota k prechodu do zátačky. Bude teda ľahšie reagovať i pri náklone v postroji, ktorý v zatáčaní pomáha.

Pri naletení do stúpavého prúdu pocítíte silu v riadení, vrchlík súčasne mierne ustúpi dozadu, potom následuje znatelné zakúsnutie do termiky. Na tieto pohyby nemusíte nijak reagovať, stačí len pri nástupe do termiky zdvihnúť ruky a nechať vrchlík robiť svoju prácu. O následné kyvy sa postará sám.

Jednoduchosť stúpánia v termických prúdoch naprosto dokresluje kvality Discovery 5 . Je to dokonalý parťák, vďaka ktorému sa budete v naprostej pohode zdokonalovať pri prechode zo školského krídla. Celkovo možno povedať, že padák temer úplne filtruje turbulencie, ktoré sa v termických prúdoch vyskytujú. Ucítite iba tie nejsilnějšie pohyby. Pri bežných podmienkach budete vnímať stúpanie hlavne vizuálnym kontaktom s okolím alebo len na prístrojoch.


Aj pri zatáčaní pokojné a poslušné

Keď zahájite jemnú zátačku, prejaví sa to najprv nepatrným náklonom na opačnú stranu. To si hovorí o odpovedajúcí náklon v postroji, aby došlo k žiadanej zátačke. Pritiahnutie riadičky len o 10 cm ale nezpôsobí dostatočný náklon vrchlíku potrebný k zátačke pri stúpaní v termike. Nebojte sa preto zatiahnuť riadičku 20 – 25 cm, také zatáčanie je príjemné, mierne – ideálne pre tréning v termike. Prestrčením celej dlane cez neoprenovú riadičku a jej objatím zhora získate športové uchopenie ideálne k ešte presnějšiemu vedeniu zátačky. Pokiaľ ide o ovladateľnosť padáku v ostrejších zátačkách, stačí sa len rozhodne oprieť do postroja a koordinovane používať riadiace šnúry. Tak môžete rotovať na veľmi malom polomere a udržať sa v blízkosti silnějšieho jádra stúpavého prúdu.

Pri vstupe do jadra stúpavého prúdu je najlepšie pribrzďovať riadiacími šnúrami a energicky pri tom udržovať zátačku náklonom v postroji. Pri lete na nižšej rýchlosti je padák ochotnější k zatáčaniu náklonom. A tiež nie je zlý tento trik: pokiaľ máte pocit, že sa dostávate na okraj stúpavého prúdu, môžete tiež len na krátko povoliť vonkajšiu riadičku – a za chvíľu ste zase u jadra stúpavého prúdu.

Keď potom Discovery 5 stúpá zátačke, je stabilný a nijak zvlášť sa nenecháva termikou rozhúpavať. Pokiaľ pilot vyžaduje rychlú zmenu smeru rotácie, je dobré nechať padák nabrať väčšiuí rýchlosť a až potom zmeniť smer.

V porovnaní s ostatnými padákmi kategórie strednej EN B má Discovery 5 vynikajúcu kvalitu zátačky, vďaka ktorej získate istotu v termike. Padák je absolutne nenáchylný k nechcenému vypadnutiu zo stúpavých prúdov. Stačí mierne pribrzďovať a nebáť sa aj prípadného hlbšieho stiáhnutia. V jednoduchom stúpaní sa naplno prejevujú jeho charakteristické prednosti.

Ak budete chcieť Discovery 5 pritlačiť k ostrým zátačkám vo vysokých náklonoch, je potreba sa podle toho tiež adekvátne zaprieť do sedačky. V nízkých wingoverech sa pritom udržíte už len dynamickými náklony bez použitia riadičiek. Pokiaľ sa budete chcieť dostať nad vrchlík bude treba padák povzbudiť priměřeným stiahnutím riadiacej šnúry v tom správnom rytme.


VÝHODY

  • Komfort pri turbulenciach
  • Upokojujúci pocit za letu
  • Výborne vztlakuje, ľahko sa drží v slabých a turbulentných stúpavých prúdoch
  • Vyvážený pomer kvalitných vlastností s nízkými nárokmi na pilota
  • Nízke opadanie pri malých rýchlostiach
  • Harmonická zátačka (v kombinácii s náklonmi v postroji)
  • Atraktívna cena pre takto kvalitný padák
  • Atraktívna cena pre takto kvalitný padák


NEVÝHODY

  • Reakcie bŕzd po pretiahnutí by mohli byť lepšie
  • Nie úplne presvedčivá prieraznosť proti vetru



Color schemes

         



Color scheme constructor

Color 1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Color 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Color 3